Statkraft zapytał Polaków, co myślą o energii odnawialnej
Największe obawy zmiany klimatu budzą wśród kobiet i respondentów w wieku 55+. Ponad 80 proc. badanych ma pozytywne skojarzenia z OZE, a blisko połowa uważa, że przejście na zieloną energię obniży ich rachunki za prąd. W rozwój instalacji słonecznych i wiatrowych w ciągu najbliższych trzech lat planuje zainwestować blisko 60 proc. firm z branż energochłonnych. Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Statkraft, polscy respondenci oraz działające w kraju przedsiębiorstwa wspierają zieloną transformację i chcą, by ich energia pochodziła z odnawialnych źródeł.
Energia odnawialna z roku na rok bije kolejne rekordy. Pod koniec 2023 roku na całym świecie moc zainstalowana w OZE sięgnęła 4 000 GW. W Polsce postawy wobec zielonej zmiany różnią się w poszczególnych grupach społecznych i wiekowych, podobnie jak stopień wykorzystania OZE w systemach energetycznych firm. A to właśnie ich decyzje zakupowe i inwestycyjne będą mieć kluczowe znaczenie w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju.
Pozytywne skojarzenia Polaków z energią odnawialną
Ponad 80 proc. pytanych dobrze ocenia perspektywę rozwoju czystej energii. Odnawialne źródła utożsamiają przede wszystkim z niezależnością (39,2 proc.) i bezpieczeństwem energetycznym (32,9 proc.). Ponadto, niemal połowa badanych (47,7 proc.) jest zdania, że przejście na zieloną energię obniży ich rachunki za prąd.
Blisko 47 proc. ankietowanych jest nastawionych pozytywnie, a 42 proc. neutralnie do lokalizacji farm fotowoltaicznych w promieniu 5 kilometrów od miejsca zamieszkania. Otwartą postawę wobec instalacji OZE w swoim sąsiedztwie wykazują przede wszystkim mężczyźni oraz młodsi respondenci (18-34).
Pytani o obawy związane z rozwojem instalacji uczestnicy badania wskazują hałas (29,4 proc.), wpływ na bioróżnorodność (18,5 proc.) oraz spadek cen nieruchomości (14,2 proc.). Co szósty stwierdził, że nie dostrzega żadnych zagrożeń związanych z pracą farmy OZE w swoim sąsiedztwie. Jakich korzyści oczekują od inwestorów? Co drugi z badanych wybrał ulgi na energię elektryczną. Na kolejnych miejscach znalazły się inicjatywy na rzecz lokalnych społeczności (32,5 proc.) i rekompensaty pieniężne (30,5 proc.).
Starsze pokolenia i kobiety bardziej zaangażowane w działania na rzecz klimatu
Wyniki badania pokazują, że Polacy coraz lepiej rozumieją sens działań na rzecz neutralizowania społecznego i gospodarczego wpływu na środowisko naturalne. Blisko 80 proc. badanych obawia się negatywnych konsekwencji zmian klimatu dla życia ich rodzin, a wśród największych zagrożeń wymienia katastrofy naturalne (44,4 proc.), wzrost cen żywności (38,3 proc.) i kosztów życia (37,6 proc.). Co drugi ankietowany jest zdania, że to indywidualne działania są niezbędnym elementem w walce o klimat, a ponad 67 proc. respondentów odpowiedzialność tą przekazuje w ręce państwa. Grupami, które deklarują zaangażowanie, a zarazem w największym stopniu martwią się o skutki zmian klimatycznych (85,1 proc.) są kobiety i osoby w wieku 55+ (84 proc.).
- W Statkraft przywiązujemy dużą uwagę do działania w sposób odpowiedzialny oraz z poszanowaniem lokalnych społeczności, dlatego chętnie wsłuchujemy się w ich głos. Od dwóch lat działamy nad Wisłą w obszarze rozwoju projektów odnawialnych. Cieszę się, że rynek ten został uwzględniony w tegorocznym badaniu, bo jego wyniki pozwalają nam poznać opinie i obawy Polaków związane z OZE. Wiedza o transformacji energetycznej w kraju jest na wysokim poziomie, jednak wciąż mniej niż połowa respondentów jest pozytywnie nastawiona do rozwoju instalacji odnawialnych w ich okolicy. To pokazuje nam potrzebę intensyfikowania wysiłków na rzecz budowania zaufania, ale też wdrażania zachęt i rozwiązań, które przekonają społeczności lokalne do zielonych inwestycji – mówi Michał Smyk, Country Manager Statkraft w Polsce.
Zrównoważony rozwój priorytetem firm działających w Polsce
Branże energochłonne są świadome korzyści płynących z transformacji energetycznej. Około 90 proc. firm deklaruje, że wypełnienie zrównoważonych zobowiązań jest ich priorytetem, a ponad 70 proc. ma sprecyzowane cele (KPI) w tym obszarze. Wśród działań, których w ocenie ankietowanych reprezentowane przez nich przedsiębiorstwa mogłyby podjąć się w ramach zwiększania ich zielonych wysiłków wymieniają zakup energii z OZE (49 proc.) oraz realizację dodatkowych programów na rzecz obniżania emisji (45 proc.) i edukacji pracowników (36 proc.)
Blisko 60 proc. przedstawicieli firm biorących udział w badaniu potwierdza udział OZE w ich systemach energetycznych. Jednocześnie nadal co trzecie przedsiębiorstwo czerpie energię z paliw kopalnych. Dotyczy to przede wszystkim sektora transportowego (50 proc.) i chemicznego (44,4 proc.).
Koszty i technologie barierą w rozwoju zielonych systemów energetycznych
Według wniosków z badania w ciągu najbliższych trzech lat w instalacje słoneczne zainwestować planuje około 60 proc., a turbiny wiatrowe 34 proc. firm. Swoje systemy energetyczne przedsiębiorstwa chcą uzupełnić także o pompy ciepła (38 proc.) i magazyny energii (30 proc.). Co ósma firma rozważa długoterminowe umowy na zakup energii odnawialnej (PPA). Ponadto 83 proc. organizacji deklaruje gotowość do poniesienia dodatkowych kosztów z tytułu zakupu certyfikowanej energii.
Ankietowani zostali także zapytani o bariery, które utrudniają ich firmom wdrożenie strategii energetycznych. Na pierwszym miejscu wskazali oni koszty (47 proc.), następnie technologie (31 proc.). Ponad 20 proc. respondentów wymieniło także regulacje.
- Szereg sektorów stawia dziś na dekarbonizację. Liderami w tym obszarze są branże energochłonne, dla których zrównoważony rozwój jest niezbędnym warunkiem rozwoju biznesu. Wnioski z badania pokrywają się z naszymi doświadczeniami ze współpracy z podmiotami z tej grupy: przemysłem stalowym, firmami telekomunikacyjnymi czy producentami materiałów budowlanych. W przypadku czynników, które skłaniają te przedsiębiorstwa do sięgania po czystą energię są: redukcja kosztów zakupu energii elektrycznej oraz zazielenianie ich produktu. Tego oczekują od nich zarówno Klienci końcowi, jak i partnerzy biznesowi. Z kolei największą barierą, którą potwierdziły wyniki ankiety, są wysokie koszty zabezpieczeń finansowych długoterminowych kontraktów – mówi Kornel Koronowski, Head of Origination Poland w Statkraft.
O badaniu
Ankieta została zrealizowana w ramach cyklicznego globalnego projektu Statkraft „Energy Perception Survey” w lipcu br. Jej celem projektu było zrozumienie jak społeczeństwo i firmy z branż energochłonnych postrzegają wyzwania związane z transformacją energetyczną i zieloną energią. Pozostałymi rynkami objętymi tegoroczną edycją ankiety są Wielka Brytania, Irlandia, Chorwacja i Indie.
Statkraft w Polsce
Statkraft działa w Polsce od 2018 roku w segmencie handlu energią odnawialną. Firma oferuje fizyczne i finansowe umowy PPA, jak również rozwija projekty farm wiatrowych, słonecznych oraz magazyny energii w Europie i na świecie. W 2022 roku Statkraft otworzył w Warszawie biuro, poszerzając tym samym zakres działalności o inwestycje w lokalne aktywa odnawialne. Spółka jest własnością państwa norweskiego i posiada rating kredytowy przyznany przez S&P na poziomie A.
Więcej informacji na temat badania można znaleźć tutaj
Energy Perception Survey 2024
Polacy chcą korzystać ze zrównoważonych źródeł energii. Dlaczego? Z obawy o zmiany klimatu, bezpieczeństwo energetyczne oraz wysokie rachunki za prąd. Ponad 2000 respondentów oraz 100 przedstawicieli...
Czytaj więcej