Global flag icon
Global
Albania flag icon
Albania
Brazil flag icon
Brazil
Chile flag icon
Chile
Croatia flag icon
Croatia
Finland flag icon
Finland
France flag icon
France
Germany flag icon
Germany
India flag icon
India
Ireland flag icon
Ireland
Italy flag icon
Italy
Netherlands flag icon
Netherlands
Norway flag icon
Norway
Peru flag icon
Peru
Poland flag icon
Poland
Portugal flag icon
Portugal
Spain flag icon
Spain
Sweden flag icon
Sweden
Türkiye flag icon
Türkiye
United Kingdom flag icon
United Kingdom
United States flag icon
United States

Statkraft zapytał Polaków, co myślą o energii odnawialnej

05 gru, 2024

Największe obawy zmiany klimatu budzą wśród kobiet i respondentów w wieku 55+. Ponad 80 proc. badanych ma pozytywne skojarzenia z OZE, a blisko połowa uważa, że przejście na zieloną energię obniży ich rachunki za prąd. W rozwój instalacji słonecznych i wiatrowych w ciągu najbliższych trzech lat planuje zainwestować blisko 60 proc. firm z branż energochłonnych. Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Statkraft, polscy respondenci oraz działające w kraju przedsiębiorstwa wspierają zieloną transformację i chcą, by ich energia pochodziła z odnawialnych źródeł.

Wind turbine and question Energia odnawialna z roku na rok bije kolejne rekordy. Pod koniec 2023 roku na całym świecie moc zainstalowana w OZE sięgnęła 4 000 GW. W Polsce postawy wobec zielonej zmiany różnią się w poszczególnych grupach społecznych i wiekowych, podobnie jak stopień wykorzystania OZE w systemach energetycznych firm. A to właśnie ich decyzje zakupowe i inwestycyjne będą mieć kluczowe znaczenie w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju.

Pozytywne skojarzenia Polaków z energią odnawialną 

Ponad 80 proc. pytanych dobrze ocenia perspektywę rozwoju czystej energii. Odnawialne źródła utożsamiają przede wszystkim z niezależnością (39,2 proc.) i bezpieczeństwem energetycznym (32,9 proc.). Ponadto, niemal połowa badanych (47,7 proc.) jest zdania, że przejście na zieloną energię obniży ich rachunki za prąd.

Graphics overview energy perception survey PolandBlisko 47 proc. ankietowanych jest nastawionych pozytywnie, a 42 proc. neutralnie do lokalizacji farm fotowoltaicznych w promieniu 5 kilometrów od miejsca zamieszkania. Otwartą postawę wobec instalacji OZE w swoim sąsiedztwie wykazują przede wszystkim mężczyźni oraz młodsi respondenci (18-34).

Pytani o obawy związane z rozwojem instalacji uczestnicy badania wskazują hałas (29,4 proc.), wpływ na bioróżnorodność (18,5 proc.) oraz spadek cen nieruchomości (14,2 proc.). Co szósty stwierdził, że nie dostrzega żadnych zagrożeń związanych z pracą farmy OZE w swoim sąsiedztwie. Jakich korzyści oczekują od inwestorów? Co drugi z badanych wybrał ulgi na energię elektryczną. Na kolejnych miejscach znalazły się inicjatywy na rzecz lokalnych społeczności (32,5 proc.) i rekompensaty pieniężne (30,5 proc.).

Starsze pokolenia i kobiety bardziej zaangażowane w działania na rzecz klimatu 

Wyniki badania pokazują, że Polacy coraz lepiej rozumieją sens działań na rzecz neutralizowania społecznego i gospodarczego wpływu na środowisko naturalne. Blisko 80 proc. badanych obawia się negatywnych konsekwencji zmian klimatu dla życia ich rodzin, a wśród największych zagrożeń wymienia katastrofy naturalne (44,4 proc.), wzrost cen żywności (38,3 proc.) i kosztów życia (37,6 proc.). Co drugi ankietowany jest zdania, że to indywidualne działania są niezbędnym elementem w walce o klimat, a ponad 67 proc. respondentów odpowiedzialność tą przekazuje w ręce państwa. Grupami, które deklarują zaangażowanie, a zarazem w największym stopniu martwią się o skutki zmian klimatycznych (85,1 proc.) są kobiety i osoby w wieku 55+ (84 proc.).

- W Statkraft przywiązujemy dużą uwagę do działania w sposób odpowiedzialny oraz z poszanowaniem lokalnych społeczności, dlatego chętnie wsłuchujemy się w ich głos. Od dwóch lat działamy nad Wisłą w obszarze rozwoju projektów odnawialnych. Cieszę się, że rynek ten został uwzględniony w tegorocznym badaniu, bo jego wyniki pozwalają nam poznać opinie i obawy Polaków związane z OZE. Wiedza o transformacji energetycznej w kraju jest na wysokim poziomie, jednak wciąż mniej niż połowa respondentów jest pozytywnie nastawiona do rozwoju instalacji odnawialnych w ich okolicy. To pokazuje nam potrzebę intensyfikowania wysiłków na rzecz budowania zaufania, ale też wdrażania zachęt i rozwiązań, które przekonają społeczności lokalne do zielonych inwestycji – mówi Michał Smyk, Country Manager Statkraft w Polsce.

Michal SmykZrównoważony rozwój priorytetem firm działających w Polsce 

Branże energochłonne są świadome korzyści płynących z transformacji energetycznej. Około 90 proc. firm deklaruje, że wypełnienie zrównoważonych zobowiązań jest ich priorytetem, a ponad 70 proc. ma sprecyzowane cele (KPI) w tym obszarze. Wśród działań, których w ocenie ankietowanych reprezentowane przez nich przedsiębiorstwa mogłyby podjąć się w ramach zwiększania ich zielonych wysiłków wymieniają zakup energii z OZE (49 proc.) oraz realizację dodatkowych programów na rzecz obniżania emisji (45 proc.) i edukacji pracowników (36 proc.)

Blisko 60 proc. przedstawicieli firm biorących udział w badaniu potwierdza udział OZE w ich systemach energetycznych. Jednocześnie nadal co trzecie przedsiębiorstwo czerpie energię z paliw kopalnych. Dotyczy to przede wszystkim sektora transportowego (50 proc.) i chemicznego (44,4 proc.).

Koszty i technologie barierą w rozwoju zielonych systemów energetycznych

Według wniosków z badania w ciągu najbliższych trzech lat w instalacje słoneczne zainwestować planuje około 60 proc., a turbiny wiatrowe 34 proc. firm. Swoje systemy energetyczne przedsiębiorstwa chcą uzupełnić także o pompy ciepła (38 proc.) i magazyny energii (30 proc.). Co ósma firma rozważa długoterminowe umowy na zakup energii odnawialnej (PPA). Ponadto 83 proc. organizacji deklaruje gotowość do poniesienia dodatkowych kosztów z tytułu zakupu certyfikowanej energii.

Graphics overview energy perception survey Poland, industry detailsAnkietowani zostali także zapytani o bariery, które utrudniają ich firmom wdrożenie strategii energetycznych. Na pierwszym miejscu wskazali oni koszty (47 proc.), następnie technologie (31 proc.). Ponad 20 proc. respondentów wymieniło także regulacje.

- Szereg sektorów stawia dziś na dekarbonizację. Liderami w tym obszarze są branże energochłonne, dla których zrównoważony rozwój jest niezbędnym warunkiem rozwoju biznesu. Wnioski z badania pokrywają się z naszymi doświadczeniami ze współpracy z podmiotami z tej grupy: przemysłem stalowym, firmami telekomunikacyjnymi czy producentami materiałów budowlanych.  W przypadku czynników, które skłaniają te przedsiębiorstwa do sięgania po czystą energię są: redukcja kosztów zakupu energii elektrycznej  oraz zazielenianie ich produktu. Tego oczekują od nich zarówno Klienci końcowi, jak i partnerzy biznesowi. Z kolei największą barierą, którą potwierdziły wyniki ankiety, są wysokie koszty zabezpieczeń finansowych długoterminowych kontraktów – mówi Kornel Koronowski, Head of Origination Poland w Statkraft.

Kornel KoronowskiO badaniu 

Ankieta została zrealizowana w ramach cyklicznego globalnego projektu Statkraft „Energy Perception Survey” w lipcu br. Jej celem projektu było zrozumienie jak społeczeństwo i firmy z branż energochłonnych postrzegają wyzwania związane z transformacją energetyczną i zieloną energią. Pozostałymi rynkami objętymi tegoroczną edycją ankiety są Wielka Brytania, Irlandia, Chorwacja i Indie.

Statkraft w Polsce  

Statkraft działa w Polsce od 2018 roku w segmencie handlu energią odnawialną. Firma oferuje fizyczne i finansowe umowy PPA, jak również rozwija projekty farm wiatrowych, słonecznych oraz magazyny energii w Europie i na świecie. W 2022 roku Statkraft otworzył w Warszawie biuro, poszerzając tym samym zakres działalności o inwestycje w lokalne aktywa odnawialne. Spółka jest własnością państwa norweskiego i posiada rating kredytowy przyznany przez S&P na poziomie A. 

Więcej informacji na temat badania można znaleźć tutaj