Global flag icon
Global
Albania flag icon
Albania
Brazil flag icon
Brazil
Chile flag icon
Chile
Croatia flag icon
Croatia
Finland flag icon
Finland
France flag icon
France
Germany flag icon
Germany
India flag icon
India
Ireland flag icon
Ireland
Italy flag icon
Italy
Netherlands flag icon
Netherlands
Norway flag icon
Norway
Peru flag icon
Peru
Poland flag icon
Poland
Portugal flag icon
Portugal
Spain flag icon
Spain
Sweden flag icon
Sweden
Türkiye flag icon
Türkiye
United Kingdom flag icon
United Kingdom
United States flag icon
United States

Sześć kroków należytej staranności w zakresie praw człowieka

Przy opracowywaniu i wdrażaniu polityk oraz dobrych praktyk Statkraft kieruje się Wytycznymi OECD dotyczącymi należytej staranności dla odpowiedzialnego prowadzenia działalności gospodarczej. Poniżej opisano sześć kroków oraz sposób ich realizacji w naszej organizacji.

1) Włączanie odpowiedzialnego postępowania w biznesie do polityk i systemów zarządzania

Przykłady działań Statkraft w tym zakresie obejmują: Politykę zrównoważonego rozwoju i HSSE, Kodeks postępowania, Kodeks postępowania dla dostawców, Politykę zakupową, Politykę dotyczącą ludzi, przywództwa i organizacji,
a także inne odpowiednie wymagania operacyjne.

2) Identyfikowanie i ocena negatywnych skutków w działalności, łańcuchach dostaw i relacjach biznesowych

Statkraft rozwija procesy oceny skutków, koncentrując się na dwóch obszarach:

Wpływie na środowisko naturalne i ekosystemy,
Pozytywnym wpływie na społeczności lokalne wynikającym z projektów i działalności firmy.

Oceny te są często prowadzone przez zewnętrzne firmy doradcze lub inne niezależne podmioty i monitorowane przez wykwalifikowanych ekspertów oraz władze krajowe.

W ramach procesu analizowane są kwestie techniczne, ekonomiczne, społeczne i środowiskowe, takie jak:

Występowanie zagrożonych gatunków w danym obszarze,
Możliwe konflikty z prawami ludów rdzennych,
Interesy lokalnej społeczności.

Statkraft opracowuje także ramy umożliwiające identyfikację i ocenę potencjalnych zagrożeń dla praw człowieka własnych pracowników oraz tych zatrudnionych przez dostawców i kontrahentów.

3) Zapobieganie, przeciwdziałanie lub łagodzenie negatywnych skutków

Jest to dla nas kluczowy obszar w realizacji naszych zobowiązań i integracji poszanowania praw człowieka z codziennymi operacjami Statkraft.

Firma wdrożyła lub rozwija szereg polityk, procesów i procedur, takich jak: Plany zarządzania środowiskowego i społecznego (ESMPs) dla projektów, Plany działań dotyczących praw człowieka,

Niezależny kanał zgłaszania nieprawidłowości (whistleblowing), Raporty i dochodzenia HSSE.

4) Śledzenie postępów i rezultatów

Statkraft zdaje sobie sprawę, że konieczne jest dalsze usprawnienie monitorowania inicjatyw związanych z prawami człowieka. Aktywnie pracuje nad ulepszeniem podejścia do przeglądów i audytów praktyk w tym zakresie.

5) Komunikowanie sposobu rozwiązywania nieprawidłowości

Statkraft corocznie gromadzi w swoim raporcie rocznym oraz publikuje oświadczenia dotyczące współczesnego niewolnictwa (Modern Slavery disclosure).

6) Zapewnianie lub współpraca w zakresie środków zaradczych, gdy jest to konieczne

W przypadku wystąpienia negatywnego wpływu  uczestniczymy w sądowych i pozasądowych procesach rozpatrywania skarg i zapewniamy odpowiednie i wzajemnie akceptowalne środki zaradcze.

Statkraft zobowiązuje się również do dalszego doskonalenia sposobu zarządzania kwestiami praw człowieka w organizacji.

Spółka ustanowiła strategię, w ramach której środki zaradcze powinny dorównać wcześniejszym warunkom środowiskowym i społecznym lub je poprawić.. Na przykład, w ramach rozwoju elektrowni wodnej w indyjskich Himalajach, ustalone plany koncentrują się na zminimalizowaniu liczby wycinanych zagrożonych gatunków sosen, wdrożeniu programu sadzenia dwóch drzew za każde jedno usunięte oraz oferowaniu rekompensat dla społeczności dotkniętych utratą produkcji przez okres 40 lat.