Zgłaszanie wątpliwości (whistleblowing)
Wierzymy, że otwartość i dobra komunikacja w organizacji to klucz do lepszej kultury pracy.
Whistleblowing ma na celu zgłaszanie możliwych nielegalnych lub podejrzewanych działań i naruszeń Kodeksu postępowania Statkraft. Obejmują one między innymi oszustwa i korupcję, nękanie i dyskryminację oraz naruszenia przepisów dotyczących ochrony środowiska i praw człowieka.
Pracownicy mają prawo i obowiązek zgłaszania wątpliwości. Zachęcamy do tego również podmioty zewnętrzne, w tym pracowników spółek współpracujących.
Osoba zgłaszająca nieprawidłowości sama decyduje, jakie informacje chce przekazać. Nie ma wymogu udowodnienia zdarzenia, działania lub zaniechania. Aby jednak umożliwić nam podjęcie odpowiednich działań następczych, zgłoszenie powinno zawierać jak najwięcej szczegółów i, jeśli są dostępne, dowody potwierdzające.
Zgłoszenia można przekazywać anonimowo za pośrednictwem kanału zarządzanego przez dyrektora ds. audytu korporacyjnego.
Niezwykle ważne jest dla nas zapewnienie komfortu osobom zgłaszającym wątpliwości.
Podstawowe zasady Statkraft dotyczące rozpatrywania zgłoszeń są następujące:
- Uczciwy i obiektywny proces,
- Ochrona sygnalisty przed działaniami odwetowymi,
- Ochrona praw osoby, której dotyczy zgłoszenie,
- Poufność,
- Ochrona źródeł,
- Ochrona danych osobowych.